Amiga CD32, wprowadzona na rynek we wrześniu 1993, a więc niedługo przed bankructwem firmy, to ostatni produkt firmy Commodore przeznaczony na rynek konsumencki – konsola do gier sprzętowo oparta na Amidze 1200. Konsola nie pokazała się na rynku amerykańskim ze względu na problemy patentowe. Commodore było winne $10 milionów za użycie patentu dotyczącego użycia XOR do generowania grafiki firmie Cad Track. Był to przykład trollingu patentowego, jaki był możliwy w USA w tych czasach. Inne firmy płaciły, Commodore zalegało, więc sąd dla zabezpieczenia, uniemożliwił firmie import zza granicy. Konsole montowane na Filipinach były gotowe, ale nie można było ich sprowadzić do sprzedaży.
Commodore zresztą pod wodzą prezesa Mehdi Ali zmierzał już ku bankructwu. Szereg nietrafionych decyzji, a także ostra konkurencja, z jednej strony od japońskich producentów konsol, a drugiej z umacniającego się standardu PC, powodowała, że Commodore od 1992 roku przynosiło straty. Tymczasem prezes zarabiał rocznie około 2 milionów dolarów (dla porównania, prezes IBM, John Akers, w tym czasie otrzymywał $713 000).
Amiga CD32
Klawiaturę i stację dyskietek zastąpiono wbudowanym CD-ROM 2x. W momencie swojego debiutu był to sprzęt bardzo zaawansowany technicznie, jednak jak większość ciekawych projektów padł ofiarą kiepskiej polityki marketingowej firmy Commodore, a także braku dostatecznej ilości oprogramowania. Choć konsola była bardzo ciekawa przegrała rywalizację z produktami japońskimi firm Sega czy Nintendo.
Konsola, podobnie jak wcześniejszy Commodore CDTV mogła odtwarzać płyty AudioCD, przygotowano ją również do wstecznej kompatybilności z oprogramowaniem z CDTV. Do odtwarzania VideoCD konieczne było rozszerzenie, które obiecano, ale wyprodukowano niewiele przed bankructwem Commodore.
CD32 Promodule
Konsola jest odchudzoną Amigą 1200. Łatwo więc przez wbudowany w nią port z powrotem zrobić z niej pełnowartościowy komputer. Służy do tego widoczne na zdjęciu powyżej rozszerzenie Promodule (te wyprodukowane jest przez firmę Elsat). Skrzynka oprócz stacji dyskietek zawiera twardy dysk, gniazdo klawiatury (DIN jak w PC) i wszystkie złącza posiadane przez oryginalną A1200
Trochę dodatków do CD32
Z dodatków do konsoli posiadam również:
- Zewnętrzną stację dyskietek 3,5″
- Zewnętrzną stację 5,25″
- Interfejs do podłączenia skanera
- Modem
Poprzedni właściciel wyraźnie używał jej jako pełnoprawnego komputera.
Mam także sporą kolekcję oryginalnych gier na CD dedykowanych tej konsoli.
Gry do Amiga CD32
Krótka metryczka komputera:
- Procesor: Motorola 68ec020 @ 14.18MHz
- Pamięć RAM: 2Mb
- Pamięć ROM: 1Mb Kickstart i fCD32 firmware + 1kb EEPROM dla savegamów
- Grafika: 1448×482 (NTSC), 1448×556 (PAL), 24-bitowy kolor(16.8 milliony kolorów) z których można było wyświetlić 256 w trybie indeksowanym, zaś 262 144 w amigowym trymie HAM-8 (Hold-And-Modify)
- Dźwięk: 2 kanały, stereo, 28 kHz
- Porty: 2 x pad(mysz) D-sub9, klawiatura 6pin mini-DIN, słuchawki, S-Video, composite video, audio 2x RCA, expansion.
- System: AmigaOS 3.1 (Kickstart 3.1)
- Data wprowadzenia na rynek: 09’1993
- Cena po wprowadzeniu na rynek: $399 (planowana cena w USA, gdzie nie doszło do premiery)
- Obecna, szacunkowa cena w Polsce:
Zestaw, który posiadam:
konsola + Promodule + monitor stereo Commodore 1084S-D1 + stacja 5,25 + stacja 3,5 + interface skanera + 2 pady + modem + skaner ręczny + 40 CD (covery i nagrane prywatnie) + 16 oryginalnych gier + 150 dysków 5,25 + 50 dysków 3,25 zakupiłem kilka lat temu za 210 złotych.