Commodore 64 GS

Commodore 64GS czyli „Game System” .
Jest to konsola oparta hardware’owo na Commodore C64. Technicznie jest to zwykły C64 pozbawiony klawiatury, gniazda magnetofonu i serial, a także User Portu. Tak naprawdę to płyta główna jest taka sama jak w C64G (BN/E) i wszystkie wyprowadzenia są na niej obecne, lecz w obudowie konsoli brak na nie wyciętych otworów. Płytę jedynie zmodyfikowano tak, by gniazdo kartridża było od góry. Konsola pojawiła się w grudniu 1990 w Wielkiej Brytanii i w 1991 roku w Danii. Nie była nigdy sprzedawana w innych krajach. W komplecie, w cenie 99,99 funtów nabywca otrzymywał oprócz konsoli kartridż zawierający 4 gry (Fiendish Freddy, Flimbo’s Quest, Klax, International Soccer) i joystick (Cheetah Anihilator). Gra International Soccer była przerobiona na użytek konsoli tak, by nie trzeba było korzystać z klawiszy funkcyjnych.

Commodore C64GS

W zamyśle konsola miała rywalizować z Nintendo Entertainment System i Sega Master System. W praktyce okazała się kompletną porażką, oferta gier na kartridżach była mizerna. Firmy software’owe nie były przekonane do sukcesu konsoli i nie chciały tracić czasu na przygotowywanie gier na tę platformę. Oryginalne gry z Commodore 64 bardzo często używały klawiatury, na przykład do wyboru ilości graczy lub interakcji w czasie gry. Pomimo obietnic Commodore, o 100 tytułach na tę konsolę, wypuszczono nie więcej niż 30, w większości przerobionych gier z C64, czasem bardzo pobieżnie, są bowiem tytuły, które od użytkownika konsoli wymagają na przykład wciśnięcia klawisza. Gdyby konsolę wyprodukowano kilka lat wcześniej, być może los jej byłby inny, ale w 1990 roku przegrała z japońskimi konkurentami (Sega, Nintendo).  Źródła internetowe mówią o 80.000 wyprodukowanych konsol 64GS, lecz nie więcej niż 25% zostało sprzedanych. Pozostałe rozmontowano na części zamienne dla Commodore 64G.

Commodore C64GS po starcie (Zdjęcie zapożyczone z internetu)

ROM konsoli zmodyfikowano tak, że zamiast BASICa,  po włączeniu wita nas animacją żądającą włożenia kartridża (jeśli nie jest on obecny).

Krótka metryczka komputera:<

  • Procesor: ;8510 0,98 MHz
  • Koprocesor: VIC-II (video), SID (dźwięk)
  • Pamięć RAM: 64Kb
  • Pamięć ROM: 20Kb
  • Grafika: 320 x 200
  • Kolory: paleta 16 kolorów
  • Dźwięk: 3 kanały po 6 oktaw, generator szumów
  • Porty I/O: 2 joystick (Atari standard), cartridge, RGB video, TV
  • System:
  • Data wprowadzenia na rynek: XII 1990
  • Cena po wprowadzeniu na rynek: 99,99 Funtów
  • Obecna, szacunkowa cena w Polsce: praktycznie nieosiągalny

Opublikowano

w

przez