Commodore Plus/4, droga donikąd

13 I 1984, na dwa dni przed odejściem z firmy, Jack Tramiel na dorocznych targach CES w Las Vegas przedstawił dwa nowe komputery Commodore 264 i 364. Były one efektem próby trafienia na rynek ultra tanich komputerów domowych takich jak Timex czy Sinclair. W drodze rozwoju projektu stworzono jednak komputer nieco mocniejszy. Bardzo ciekawą koncepcją był plan pozwalający w momencie zakupu Commodore 264 wybór oprogramowania zamieszczonego w ROMie. Klient miał wybrać sobie jedną z poniższych możliwości:

  • 3 plus 1 (edytor tekstów, baza danych, arkusz kalkulacyjny)
  • Superscript (profesjonalny edytor tekstów)
  • Magic Desk (edytor tekstów, baza danych, arkusz kalkulacyjny, kalkulator)
  • Logo
  • Pilot
  • Easycalc 264 (arkusz kalkulacyjny)
  • COM 264
  • Financial Advisor

Pomysł upadł i w rezultacie powstał model Commodore Plus/4 – będący w istocie 264, ze zmienioną nazwą i oprogramowaniem 3 plus 1 zaszytym na stałe w ROM. Sama idea zaszycia najczęściej używanego oprogramowania na stałe w ROMie była w tym okresie rewolucyjna. W komputerze wykorzystano procesor 7501/8501 będący szybsza wersją 6502 obecnego w Commodore 64.

Commodore Plus/4

Komputer wyposażono w nową wersję BASIC stworzoną przez Microsoft – 3.5; numeracja ta jest dosyć dziwna, gdyż żaden z komputerów Commodore’a nie posiadał wersji 3.0 (w C64 była 2.0). Być może miało to być nieco mniej niż BASIC 4.0 obecny w droższych seriach PET/CBM II ? Basic 3.5 wyposażono w 50 nowych instrukcji w porównaniu z 2.0 – między innymi DLOAD i DSAVE upraszczającymi komendy dostępu do dysku, czy też CIRCLE i BOX pozwalającymi na łatwiejsze posługiwanie się grafiką bez konieczności nadmiernego korzystania z PEEK i POKE. Trzeba przyznać, że nowa wersja BASIC była naprawdę sporym postępem.

Komputer okazał się kompletną klęską firmy Commodore. W USA sprzedaż była minimalna. Wbudowane programy były słabe (edytor pozwalał na pracę z tekstem nie dłuższym od 99 linii!!) i niestabilne, a brak niektórych opcji graficznych i słaby dźwięk dyskwalifikowały maszynę jako sprzęt dla gracza. Na domiar złego polityka firmy Commodore powodowała, że peryferia pasujące do C64 nie pasowały do Plus/4.
Oprócz Plus/4 seria 264 zaowocowała również stworzeniem dwóch innych komputerków, które trafiły na rynek:
Commodore 116 – z gumową klawiaturą, z okrojoną do 16kb pamięcią, bez wbudowanych w ROM programów, bez User Portu.
Commodore 16 – to C116 w obudowie breadbox takiej jak VIC-20 lub C64.

Miały one być kontynuacją Commodore VIC-20. Problem jednak był w tym, że całkowicie rozminięto się z oczekiwaniami klientów i rynkowym trendem. Niewielkie ilości tych komputerów sprzedały się w Europie i na różnych egzotycznych rynkach.
Projekt komputera Commodore 364, będącego 264 z wbudowanym syntezatorem mowy został zakończony stworzeniem kilku prototypów, z których parę dotrwało do dziś w rękach amerykańskich kolekcjonerów.

Wraz z serią opracowano nowe, dedykowane peryferia.

Commodore 1531

Magnetofon Commodore 1531, w czarnym kolorze odpowiadającym barwie komputera, Magnetofon wykorzystywał inne gniazdo, małe okrągłe, jednak pinout był taki sam, jak w przypadku Commodore 1530, używanego z komputerem C64. Magnetofon sprzedawany oddzielnie miał nawet stosowną przejściówkę.

 

Commodore 1551

Stację dysków 5 1/4 Commodore 1551 ze złączem jak na zdjęciu – podłączaną do złącza Memory Expansion. Była on czterokrotnie szybsza od 1541.

 

Joystick Commodore 1342

Joystick Commodore 1342 (oczywiście pasujący tylko do serii 264).

Jedną z przyczyn porażki była niekompatybilność serii z oprogramowaniem dla C64 czy VIC-20. Oferta dla serii 264 była uboga. W kolekcji udało mi się jednak uzbierać trochę softu.

Oryginalne gry i użytki na kasetach:

  • Mr.Puniverse
  • Robo Knight
  • Basic-Kurs C116 C16 Plus/4 (w języku niemieckim) – 2 sztuki
  • Ratsel Der 7 Kolonie
  • The Berks Trilogy
  • Lunar Docking
  • Formula 1 Simulator
  • Cruncher
  • Pin Point
  • Cave fighter
  • Favourite 4 (Flight Path 737, Moon Buggy, Las Vegas, Zodiac)
  • The Return Of Rockman
  • Powerball
  • BMX Racers
  • Hektik – 2 sztuki
  • Tutti Frutti – 2 sztuki
  • Legionnaire
  • Spectipede
  • Squirm
  • More Adventures of BIG-MAC the Mad Maintenance Man
  • Kingsize Daten Bank
  • Space Pilot


Oryginalne gry i użytki na dyskietkach:

  • Wirtschaftssimulation
  • Fortress Underground
  • Emerald Mine
  • Winter Olympiade
  • Quiwi
  • Pluspaket (Grandmaster Schach, Tom, Galaxy, Ghost Town)
  • 1551 test/demo diskette
  • Sommer Olympiade
  • Sextett (Karate King, Terra Nova, Strip Poker, Out On a Limb, Jump Jet, Alien Invasion)

Dla wszystkich zainteresowanych – olbrzymie archiwum informacji i programów do ściągnięcia na tę maszynę – Commodore Plus/4 World

Krótka metryczka komputera:

  • Procesor: 7501 1MHz
  • Pamięć RAM: 64 Kb (60 Kb wolne dla użytkownika, a w trybie wyższej rozdzielczości 48 KB wolne)
  • Pamięć ROM: 64 Kb
  • Tekst: 40 x 25
  • Grafika: kilka trybów, max 320 x 200
  • Kolory: 121
  • Dźwięk: 2 kanały po 4 oktawy
  • Porty I/O: Magnetofon, Cartridge, Joystick (2), FDD, Drukarka, User port, RGB, expansion bus , serial
  • System: Commodore Basic 3.5
  • Data wprowadzenia na rynek: VI 1984
  • Cena po wprowadzeniu na rynek: w Niemczech 560,00 DM
  • Obecna, szacunkowa cena w Polsce: cały zestaw z powyższymi dodatkami kosztował mnie w 2005 roku 150,00 PLN

Opublikowano

w

przez