13 I 1984, na dwa dni przed odejściem z firmy, Jack Tramiel na dorocznych targach CES w Las Vegas przedstawił dwa nowe komputery Commodore 264 i 364. Były one efektem próby trafienia na rynek ultra tanich komputerów domowych takich jak Timex czy Sinclair. W drodze rozwoju projektu stworzono jednak komputer nieco mocniejszy. Bardzo ciekawą koncepcją był plan pozwalający w momencie zakupu Commodore 264 wybór oprogramowania zamieszczonego w ROMie. Klient miał wybrać sobie jedną z poniższych możliwości:
- 3 plus 1 (edytor tekstów, baza danych, arkusz kalkulacyjny)
- Superscript (profesjonalny edytor tekstów)
- Magic Desk (edytor tekstów, baza danych, arkusz kalkulacyjny, kalkulator)
- Logo
- Pilot
- Easycalc 264 (arkusz kalkulacyjny)
- COM 264
- Financial Advisor
Pomysł upadł i w rezultacie powstał model Commodore Plus/4 – będący w istocie 264, ze zmienioną nazwą i oprogramowaniem 3 plus 1 zaszytym na stałe w ROM. Sama idea zaszycia najczęściej używanego oprogramowania na stałe w ROMie była w tym okresie rewolucyjna. W komputerze wykorzystano procesor 7501/8501 będący szybsza wersją 6502 obecnego w Commodore 64.
Commodore Plus/4
Komputer wyposażono w nową wersję BASIC stworzoną przez Microsoft – 3.5; numeracja ta jest dosyć dziwna, gdyż żaden z komputerów Commodore’a nie posiadał wersji 3.0 (w C64 była 2.0). Być może miało to być nieco mniej niż BASIC 4.0 obecny w droższych seriach PET/CBM II ? Basic 3.5 wyposażono w 50 nowych instrukcji w porównaniu z 2.0 – między innymi DLOAD i DSAVE upraszczającymi komendy dostępu do dysku, czy też CIRCLE i BOX pozwalającymi na łatwiejsze posługiwanie się grafiką bez konieczności nadmiernego korzystania z PEEK i POKE. Trzeba przyznać, że nowa wersja BASIC była naprawdę sporym postępem.
Komputer okazał się kompletną klęską firmy Commodore. W USA sprzedaż była minimalna. Wbudowane programy były słabe (edytor pozwalał na pracę z tekstem nie dłuższym od 99 linii!!) i niestabilne, a brak niektórych opcji graficznych i słaby dźwięk dyskwalifikowały maszynę jako sprzęt dla gracza. Na domiar złego polityka firmy Commodore powodowała, że peryferia pasujące do C64 nie pasowały do Plus/4.
Oprócz Plus/4 seria 264 zaowocowała również stworzeniem dwóch innych komputerków, które trafiły na rynek:
Commodore 116 – z gumową klawiaturą, z okrojoną do 16kb pamięcią, bez wbudowanych w ROM programów, bez User Portu.
Commodore 16 – to C116 w obudowie breadbox takiej jak VIC-20 lub C64.
Miały one być kontynuacją Commodore VIC-20. Problem jednak był w tym, że całkowicie rozminięto się z oczekiwaniami klientów i rynkowym trendem. Niewielkie ilości tych komputerów sprzedały się w Europie i na różnych egzotycznych rynkach.
Projekt komputera Commodore 364, będącego 264 z wbudowanym syntezatorem mowy został zakończony stworzeniem kilku prototypów, z których parę dotrwało do dziś w rękach amerykańskich kolekcjonerów.
Wraz z serią opracowano nowe, dedykowane peryferia.
Commodore 1531
Magnetofon Commodore 1531, w czarnym kolorze odpowiadającym barwie komputera, Magnetofon wykorzystywał inne gniazdo, małe okrągłe, jednak pinout był taki sam, jak w przypadku Commodore 1530, używanego z komputerem C64. Magnetofon sprzedawany oddzielnie miał nawet stosowną przejściówkę.
Commodore 1551
Stację dysków 5 1/4 Commodore 1551 ze złączem jak na zdjęciu – podłączaną do złącza Memory Expansion. Była on czterokrotnie szybsza od 1541.
Joystick Commodore 1342
Joystick Commodore 1342 (oczywiście pasujący tylko do serii 264).
Jedną z przyczyn porażki była niekompatybilność serii z oprogramowaniem dla C64 czy VIC-20. Oferta dla serii 264 była uboga. W kolekcji udało mi się jednak uzbierać trochę softu.
Oryginalne gry i użytki na kasetach:
- Mr.Puniverse
- Robo Knight
- Basic-Kurs C116 C16 Plus/4 (w języku niemieckim) – 2 sztuki
- Ratsel Der 7 Kolonie
- The Berks Trilogy
- Lunar Docking
- Formula 1 Simulator
- Cruncher
- Pin Point
- Cave fighter
- Favourite 4 (Flight Path 737, Moon Buggy, Las Vegas, Zodiac)
- The Return Of Rockman
- Powerball
- BMX Racers
- Hektik – 2 sztuki
- Tutti Frutti – 2 sztuki
- Legionnaire
- Spectipede
- Squirm
- More Adventures of BIG-MAC the Mad Maintenance Man
- Kingsize Daten Bank
- Space Pilot
Oryginalne gry i użytki na dyskietkach:
- Wirtschaftssimulation
- Fortress Underground
- Emerald Mine
- Winter Olympiade
- Quiwi
- Pluspaket (Grandmaster Schach, Tom, Galaxy, Ghost Town)
- 1551 test/demo diskette
- Sommer Olympiade
- Sextett (Karate King, Terra Nova, Strip Poker, Out On a Limb, Jump Jet, Alien Invasion)
Dla wszystkich zainteresowanych – olbrzymie archiwum informacji i programów do ściągnięcia na tę maszynę – Commodore Plus/4 World
Krótka metryczka komputera:
- Procesor: 7501 1MHz
- Pamięć RAM: 64 Kb (60 Kb wolne dla użytkownika, a w trybie wyższej rozdzielczości 48 KB wolne)
- Pamięć ROM: 64 Kb
- Tekst: 40 x 25
- Grafika: kilka trybów, max 320 x 200
- Kolory: 121
- Dźwięk: 2 kanały po 4 oktawy
- Porty I/O: Magnetofon, Cartridge, Joystick (2), FDD, Drukarka, User port, RGB, expansion bus , serial
- System: Commodore Basic 3.5
- Data wprowadzenia na rynek: VI 1984
- Cena po wprowadzeniu na rynek: w Niemczech 560,00 DM
- Obecna, szacunkowa cena w Polsce: cały zestaw z powyższymi dodatkami kosztował mnie w 2005 roku 150,00 PLN